In onze economie vormt technologie de drijvende kracht achter optimalisatie en concurrentievoordeel. Toch worstelen organisaties vaak met hun IT-omgeving. Beheer en beveiliging wordt steeds complexer en IT-professionals zijn moeilijk te vinden. Het uitbesteden van IT-diensten is daarom steeds vaker een strategische keuze om de kosten te verlagen, de productiviteit te verhogen en de security op niveau te brengen.

Organisaties worden geconfronteerd met verschillende uitdagingen wanneer het gaat om het beheer en de beveiliging van hun IT-omgeving. Een van de meest voorkomende uitdagingen is het gebrek aan expertise en de middelen om complexe IT-systemen effectief te beheren en onderhouden. Maar ook budgettaire beperkingen dwingen bedrijven vaak om benodigde investeringen in hun IT-infrastructuur uit te stellen of te beperken. Daardoor lopen ze het risico achterop te raken bij de concurrentie, maar ook om kwetsbaar te worden voor bijvoorbeeld uitval van systemen of cyberdreigingen.

Verouderde systemen en technologieën vormen dan snel een security-risico en worden een bottleneck voor operationele wendbaarheid en flexibiliteit, waardoor het lastig wordt om snel mee te bewegen met veranderende marktomstandigheden of groeiende klantverwachtingen. Bedrijven worstelen met het bijhouden van de snelheid waarmee technologie en daarmee samenhangende mogelijkheden zich ontwikkelen.

Proactieve aanpak

Pascal van Aken is Portfolio Experience Manager voor Managed Services bij IT-dienstverlener Dustin. Managed services spelen een cruciale rol in het outsourcen van IT en bieden organisaties een uitgebreide en proactieve aanpak van IT-beheer en ondersteuning, vertelt hij. “Bij managed services is een externe dienstverlener, zoals Dustin, verantwoordelijk voor het proactief beheren, monitoren en onderhouden van de IT-infrastructuur en -systemen van een organisatie. Zo wordt de klant ontzorgd.”

Van Aken ziet dat organisaties die toe zijn aan vernieuwing van hun IT-landschap of de overstap willen maken naar de cloud, steeds vaker voor managed services kiezen. “Dit zijn dé momenten dat bedrijven hun blik op de toekomst richten en zich afvragen of ze het beheer en onderhoud van hun IT-omgeving zelf willen en kunnen blijven doen, en welke kosten en consequenties dat vervolgens met zich meebrengt.” Verschillende overwegingen en uitdagingen kunnen bedrijven ertoe aanzetten om hun IT-beheer of zelfs hun hele IT-omgeving uit te besteden aan een externe dienstverlener.

IT-omgeving uitbesteden

Deze externe dienstverleners beschikken namelijk over de nodige expertise, middelen en ervaring om complexe IT-omgevingen effectief te beheren en onderhouden. “Niet iedere organisatie kan dit zelf, vaak doordat ze de mensen of het budget daar niet voor hebben”, zegt Van Aken. Door samen te werken met gespecialiseerde IT-partners kunnen organisaties zich concentreren op hun kerntaken, terwijl ze zich verzekerd weten van een solide IT-omgeving die door professionals wordt beheerd en ondersteund.

Van Aken benadrukt dat managed services die uit standaardoplossingen bestaan, klanten extra voordelen bieden, waaronder efficiëntie, consistente prestaties, schaalbaarheid en kosteneffectiviteit. “De IT-behoefte van klanten verschilt vaak niet veel van elkaar. Daarbij zijn steeds meer bedrijven gewend om cloudoplossingen te gebruiken, wat natuurlijk van nature al standaardoplossingen zijn”, legt hij uit. “Het ontwerpen, bouwen en beheren van maatwerk kost tegenwoordig veel tijd en mankracht, terwijl de IT-behoefte van de meeste organisaties relatief eenvoudig met standaardoplossingen kan worden vervuld. Die standaardoplossingen zijn erg flexibel en schaalbaar en voldoen zo aan de behoeften van de meeste bedrijven.  Dat is dus precies wat wij bij Dustin doen.”

Focus op kernactiviteiten

“De standaarden waarmee we werken zijn gebaseerd op bewezen technologieën en best practices, waardoor ze sneller kunnen worden geïmplementeerd en onderhouden. Ze verminderen ook het risico op fouten door geautomatiseerde processen en gestandaardiseerde procedures. Bovendien maken dit soort oplossingen het eenvoudiger om op te schalen en de IT-omgeving aan te passen aan veranderende behoeften, zonder dat daarbij de kosten ineens de pan uitrijzen of dat er complex maatwerk moet worden ontwikkeld”, stelt Van Aken.

Door het uitbesteden van IT en het gebruik van managed services kunnen bedrijven zich concentreren op hun kernactiviteiten en strategische doelstellingen, terwijl ze tegelijkertijd profiteren van een hoogwaardige IT-omgeving en innovatieve oplossingen die hen een voorsprong geven in het concurrentielandschap. “Ze kunnen zich weer bezighouden met waar hun bedrijf om draait en hoeven ’s nachts niet langer wakker te liggen van IT-problemen.”

Dustin is een toonaangevende, merkonafhankelijke IT-partner in Scandinavië en de Benelux. Hun portfolio omvat 280.000 producten met bijhorende services voor bedrijven, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties. Ga aan de slag op dustin.nl.

Lees ook: Waarom standaard IT-services de oplossing zijn voor het MKB en de achterstand op innovatie